رادیولوژی دهان فک و صورت البرز

رادیوگرافی دندان عقل

رادیوگرافی دندان عقل

دندان عقل شایعترین دندان نهفته در فک است و اخرین دندانی است که رویش میابد به همین دلیل اغلب فضای رویشی کافی ندارد و نهفتگی, تغییرزاویه دندان ومجاورت باعصب دندانی درفک پایین , مجاورت به سینوس فکی در فک بالا , در این دندان شایع تر است .

عکس پانوراما، نمای کاملی از فک و دندان ها را فراهم می کند. پانورکس دندان ها و ریشه ها و مراحل رشد آنها را نشان می دهد.

همچنین ارتباط آنها با دندان های مجاور، سینوس ها و کانال های عصبی را نشان می دهد. پانورکس جراحان را قادر می سازد تا به طور دقیق وضعیت دندان عقل را تشخیص داده و برای کشیدن دندان عقل به صورت ایمن اقدام نمایند.

به منظور بررسی وضعیت نهفتگی دندانهای عقل در فک بالا و پایین معمولا یک رادیوگرافی پانورامیک در خواست می شود ولی برای بررسی وضعیت ریشه ها, مجاورت آناتومیک و درگیری آنها و نیز تحلیل ریشه دندانهای مجاور در اثر فشار رویش دندان عقل ناگزیر به تهیه اسکن سه بعدی دندان یا سی بی سی تی هستیم .

در بیمارانی که دندان عقل نهفته عمیقی دارند، یا زمانی که شواهدی از پاتولوژی های دهان مانند کیست فک وجود دارد، سی تی اسکن دندان ممکن است علاوه بر پانورکس توصیه شود. این عکس به جراح دهان کمک می کند تا موقعیت دندان ها، اندازه نقص های مربوطه و نزدیکی ساختارهای حیاتی مانند سینوس ها یا اعصاب را ارزیابی کند.

 با دانستن اینکه در طول زمان دندان ها ممکن است دچار تغییر موقعیت  یا دچار تغییرات پاتولوژیک شوند، انجام تصویربرداری پانورکس در بازه زمانی حداکثر شش ماه قبل از انجام عمل ضروری است که این امر تضمین کننده یک کار تشخیصی با کیفیت و لازمه یک جراحی موفق می باشد.