> رادیوگرافی پانورامیک

رادیوگرافی پانورامیک، رادیو گرافی OPG ، عکس OPG

رادیوگرافی پانورامیک یا رادیو گرافی OPG  که بسیاری آنرا با نام عکس OPG نیز می شناسند، یک معاینه با اشعه ایکس دندان دو بعدی (2D) است که کل دهان شامل دندان ها، فک بالا و پایین، ساختارها و بافت های اطراف را در یک تصویر می گیرد.

فک یک ساختار منحنی شبیه به نعل اسب است. با این حال، اشعه ایکس پانوراما یک تصویر صاف از ساختار منحنی ایجاد می کند. معمولا جزئیات استخوان ها و دندان ها را ارائه می دهد.

معاینه اشعه ایکس به پزشکان در تشخیص و درمان شرایط پزشکی کمک می کند. شما را در معرض دوز کمی از تابش یونیزه قرار می دهد تا تصاویری از داخل بدن تولید کند. اشعه ایکس قدیمی ترین و رایج ترین شکل تصویربرداری پزشکی است.

برخلاف اشعه ایکس داخل دهانی سنتی که در آن آشکارساز فیلم/اشعه ایکس در داخل دهان قرار می‌گیرد، فیلم برای عکسبرداری پانورامیک در داخل دستگاه قرار می‌گیرد.

عکس OPG متداول ترین مورد درخواستی دندانپزشکان در مراکز تشخیصی است. دراین رادیوگرافی که با چرخش منبع اشعه و دتکتور در اطراف سر بیمار تهیه میشود, نمای کلی از هردو فک,تصویر می شود که در آن وضعیت کلی دندانهای هر دو فک، تعداد دندانهای نهفته, موقعیت دندانهای عقل و پوسیدگی های وسیع قابل بررسی است.

این رادیوگرافی به علت بزرگنمایی و تصویر برداری در حال حرکت , قابلیت نشان دادن جزئیات تشخیصی مانند پوسیدگیهای کوچک و ارتفاع استخوان را به طور دقیق ندارد وبرای این منظور استفاده از رادیوگرافیهای داخل دهانی قویا پیشنهاد می شود.

رادیوگرافی پانورامیک

لازم به ذکر است که این رادیوگرافی با دوز اشعه بسیار پایین تهیه می گرددو استفاده از گردن بند سربی دراین تصویر برداری امکان پذیر نمی باشد.

به دلیل اینکه تابش اشعه در این دستگاه از پشت سر بیمار و با زاویه منفی انجام میشود(فلش های سبز) قرارگرفتن هر جسم فلزی (از جمله سرب موجود در گردنبند تیروئید) در این مسیر باعث حذف تصویر دندانهای فک پایین خواهد شد.در صورت استفاده از گردن بند سربی در این تصویر برداری، اشعه پراکنده پس از برخوردبا سرب به سمت تیروئید تابیده و موجب جذب مضاعف اشعه خواهد شد.

عکس OPG

کاربردهای رایج رادیوگرافی پانورامیک

رادیوگرافی پانورامیک  یک ابزار تشخیصی مهم است. ناحیه وسیع تری نسبت به اشعه ایکس داخل دهانی معمولی را پوشش می دهد و در نتیجه اطلاعات ارزشمندی در مورد سینوس های فک بالا، موقعیت دندان و سایر ناهنجاری های استخوانی ارائه می دهد. این معاینه همچنین برای برنامه ریزی درمان پروتزهای کامل و جزئی، بریس، کشیدن و ایمپلنت استفاده می شود.

تصویربرداری پانورامیک همچنین می تواند مشکلات دندانی و پزشکی مانند:

  • بیماری پریودنتال پیشرفته
  • کیست در استخوان فک
  • تومورهای فک و سرطان دهان
  • دندان نهفته از جمله دندان عقل
  • اختلالات فک (همچنین به عنوان اختلالات مفصل گیجگاهی فکی یا TMJ شناخته می شود)
  • سینوزیت

را مشخص نماید

رادیوگرافی پانورامیک در کرج

جهت انجام رادیوگرافی پانورامیک در کرج می توانید به مرکز رادیولوژی فک و صورت البرز مراجعه نمائید.

تصویربرداری پانورامیک رادیو گرافی OPG